Stacks Image 21595
Stacks Image 216
Phantom 3
Stacks Image 20662
Battery Management

Laden
Gebruik voor het laden van de accu altijd een originele lader van DJI.
Het merk SmartPowerCharge maakt ook veilige laders die bovendien meerdere accu's tegelijk kunnen laden.

Batterijen bestaan uit een combinatie van verschillende chemische stoffen.
Als u een andere lader gebruikt bestaat het risico dat u de accu zo beschadigd dat deze kan gaan uitzetten of zelfs gaan roken of branden!
Wees hier dus voorzichtig mee.


Ontladen en opslag
Als u de accu langere tijd niet gebruikt, is het verstandig om deze te ontladen naar ongeveer 50-70%.
De DJI accu's zijn intelligent, dit wil zeggen dat ze een aantal slimme functies hebben.
Één van de functies is het automatisch ontladen.
Dit gebeurt na een aantal dagen (standaard 10 dagen).
De accu wordt dan een beetje warm, dit kan wel een dag of zelfs langer duren.

De periode voordat een volle accu begint met ontladen, kan worden aangepast met behulp van de DJI GO app.
Als u de drone en remote zijn geactiveerd, start dan de app en klik op het accu percentage.
In het menu vindt u de optie "Advanced" en vervolgens de optie " Time to Discharge".
Deze kan worden ingesteld tussen de 1 en 10 dagen.


Voor het vliegen:
Heeft u de accu langere tijd niet gebruikt? Zorg dan altijd dat u de accu helemaal vol laadt voor het vliegen.
Ga niet vliegen met een halfvolle accu, aangezien de indicatie van de resterende capaciteit dan niet meer betrouwbaar is.


Na het vliegen:
Laad na het vliegen uw gebruikt accu's altijd helemaal vol.


Onderhoud (deep cycle)
Voor een goede en betrouwbare indicatie van de resterende capaciteit tijdens het vliegen is het van belang dat elke accu na 10-15 cycles helemaal wordt ontladen.
Vlieg de accu leeg tot 30%, stop de motoren en laat de accu in de drone, terwijl deze aan staat.
De accu zal vanzelf langzaam ontladen en uiteindelijk uitvallen.
Haal vervolgens de accu uit de drone en laadt deze direct volledig op!
Een accu mag niet voor langere tijd helemaal leeg (of vol) worden weggelegd. Hiervan raakt de accu intern beschadigd. Vermijd ook directe blootstelling aan zonlicht tijdens opslag.

Bent u in het bezit van een SmartPowerCharge lader? Dan kunt u de Deep Cycle functie gebruiken.
Zet de accu hiervoor aan door één keer kort en één keer lang op de knop te drukken.
Plaats de accu in de SmartPowerCharge lader en klik vervolgens op de rode "Deep Cycle"-knop.
De lader zal uw accu volledig ontladen en daarna direct weer volledig opladen.


Firmware
Net zoals de drones hebben ook accu's van DJI een eigen firmware.
Niet elke update voor de drones bevat ook een update voor de accu.
Als er een nieuwe update is, die ook geldig is voor de accu, zorg dan dat elke accu individueel wordt geüpdate.
Dit doet u door het SD-kaartje met de nieuwste firmware in de drone te laten en de drone aan te zetten met een volle accu, die nog geüpdate moet worden.

Na een update is het verstandig om een accu volledig te ontladen (deepcyclen)


Meer info
Voor vragen over accu's en Battery Management kunt u altijd contact met ons opnemen: 0852017421 of
info@droneland.nl
Video Tutorial's...
F.A.Q. - Veel gestelde vragen...
≥ Klik op een vraag hieronder om het bijbehorende antwoord te lezen.
Mijn Phantom vliegt plotseling weg!
Stacks Image 435
Dit kan verschillende oorzaken hebben:

- Oorzaak 1 - Een GPS (ver)storing. De satellieten die het GPS signaal uitzenden zijn gevoelig voor de Gamma burst die door zonnevlammen wordt veroorzaakt. Hierdoor kan het GPS signaal verstoord worden en is de GPS data niet meer betrouwbaar. Phantom's en andere drone's kunnen dan geen zuivere positiebepaling meer doen, waardoor de Phantom bijvoorbeeld denkt dat zijn GPS positie ergens anders is. De Phantom gaat daar dan gelijk naar toe, waardoor je de controle kwijt raakt in de GPS stand.

- Oplossing: schakel de phantom met de aftands bediening in ATTI mode en vlieg de Phantom met de hand terug. NB hiervoor moet je in de app van de Phantom de "multiple flightmode" van te voren hebben ingeschakeld!

- Oorzaak 2 - De Phantom is niet (goed) gekalibreerd voor de (eerste) vlucht. Hierdoor kunnen kompasstoringen optreden waardoor de Phantom er vandoor vliegt.

- Oplossing: schakel de phantom met de aftands bediening in ATTI mode en vlieg de Phantom met de hand terug. NB hier voor moet je in de app van de Phantom de "multiple flightmode" van te voren hebben ingeschakeld!


TIP! Download via de link boven aan deze pagina de app : Solar Monitor.
Via deze app krijg je goede informatie over de KP waardes die van grote invloed zijn op het goed functioneren van het GPS signaal. Een stabiel GPS signaal is noodzakelijk voor de Phantom om ten alle tijde zijn positie goed te kunnen bepalen. Als dit signaal wegvalt of verstoord word dan kan je phantom er vandoor vliegen...

NB: Bij een KP waarde hoger dan 5 is het raadzaam om niet in GPS mode te vliegen! ( schakel terug naar ATTI mode zoals hierboven omschreven)

- Oorzaak 3 - De Phantom heeft een defect -
neem contact op met onze technische dienst! 085 201 74 21
Ik heb een " No Compass " error en mijn machine maakt vreemde ongecontroleerde bewegingen...
Stacks Image 620
Voor iedere vlucht is het raadzaam om het kompas van de Phantom 3 even te kalibreren.

- NB zie ook de video tutorial inzake het kalibreren van de Phantom 3, elders op deze site !

Deze kalibratie is noodzakelijk om een veilige en ongestoorde vlucht te garanderen en derhalve zeer belangrijk. Middels het kompas bepaald de phantom 3 mede zijn positie en vliegrichting. Het kompas is relatief gevoelig voor externe invloeden.

- Bij (sterke) magnetische velden zoals bij hoogspanning's masten en in steden en bergachtig gebied kan het kompas verstoord raken. Opnieuw Kalibreren van je Phantom is dan noodzakelijk.

Om het kalibreren succesvol te laten verlopen dien je een aantal punten in acht te nemen:
- Zorg dat je geen metalen voorwerpen zoals kettingen, sleutels, smartphone, tablet zakmes etc. op je lichaam draagt.

- Ga bij voorkeur op een open veld staan, zodat geparkeerde auto's of gebouwen en constructies het calibratie proces niet kunnen verstoren.

- Voer de calibratie uit zoals in de video tutorial elders op deze pagina is omschreven.

- Mocht je nu tijdens het opstijgen of het vliegen rare bewegingen van de Phantom 3 zien herhaal dan de kalibratie zoals aangegeven in de video tutorial en controleer via de App: Solar Monitor of de KP waardes gunstig zijn om te vliegen!!

Mocht de storing zich blijven voordoen neem dan contact op met onze technische dienst
Mijn Phantom geeft plotseling aan dat de accu leeg is en begint te schudden en / of snel te dalen...
Stacks Image 2126
- NB De Phantom 3 ,accu's zijn alle lipo accu's met een ingebouwde computer die het battery management verzorgd.
- > goed onderhoud van je phantom 3 accu's is van groot belang !!

Na iedere 10 vluchten moet de accu een keer helemaal leeg gevlogen worden (tot 10% capaciteit) en weer helemaal worden opgeladen !!

voor iedere vlucht moet de accu ook helemaal recent geladen zijn, liefst vlak ervoor !

- > Door het gebruik ontwikkelt de accu soms een geheugen effect. Hierdoor kan de ingebouwde computer denken dat de accu geheel geladen is, terwijl dit niet zo is, of andersom: de computer denkt dat de accu leeg is, terwijl deze nog (gedeeltelijk) vol is.

Hierdoor kan de Phantom denken dat hij snel moet landen en zal dan de daling inzetten, of zelfs helemaal uitschakelen waardoor hij uit de lucht kan vallen.!!

NB: Mocht je het leegvliegen teveel gedoe vinden dan kan de accu voor onderhoud en balanceren ook worden onderhouden in de Smart PowerCharge lader. Na elke 10 tot 15 vluchten kan in deze lader de accu worden gestabiliseerd door de accu in de lader te plaatsen en de "Cycle" knop in te drukken.
De accu wordt dan geheel ontladen en weer opgeladen!

Klik hier om de Smart Powercharge te bestellen..
Werkt de "failsafe" of "Coming home" ook zonder GPS?
Stacks Image 819
- NB zonder GPS is het bij geen enkel toestel waar "failsafe" of "coming home" ingebouwd is, mogelijk om een return to home to doen, omdat het toestel niet meer weet waar hij is.

- GPS is noodzakelijk voor het toestel om een goede positie bepaling te doen en aan de hand daarvan het "coming home" punt terug te vinden.

Met een goed GPS signaal werkt de coming home uiteraard wel.

Als de GPS wegvalt en het toestel gaat in failsafe, dan zal het toestel een autolanding doen op de plaats waar het toestel op dat moment is, ipv een return to home.
Ik krijg de melding " firmware update noodzakelijk "...
Stacks Image 511
DJI brengt regelmatig nieuwe firmware updates uit voor zijn machines. Deze updates verbeteren het vlieggedrag, lossen foutjes op en zorgen voor meer betrouwbaarheid van de machine in het algemeen.

- Het is raadzaam om deze update binnen 3 dagen na de eerste melding hiervan, uit te voeren!

Na drie dagen blokkeert de software de machine en kan er niet meer gevlogen worden totdat de firmware update is geïnstalleerd.

Tijdens de firmware update van de Phantom 3 wordt ook de batterij van de Phantom 3 ge-üpdatet.
Elke volgende batterij die in de Phantom 3 wordt geplaatst wordt ook eerst ge-üpdate.

N.B Deze update kan enige minuten tot een tiental minuten in beslag nemen.

TIP! Zie de video tutorial op deze pagina over het updaten van de Phantom 3.
Hoe doe ik een firmware update?...
Stacks Image 628
De firmware update voor de phantom 3 Advanced & Professional is relatief eenvoudig te realiseren.


TIP! : Bekijk de video tutorial elders op deze pagina om de update uit te voeren. Mocht deze tutorial niet voldoende uitleg bieden dan kunt u ook op de site van DJI de benodigde informatie vinden om de update succesvol uit te voeren.
Als ik de firmware update voor de Phantom 3 Advanced of Professional uitvoer dan begint mijn Phantom heel hard en heel lang te piepen...
Stacks Image 767
Dat is volkomen normaal! De firmware update kan soms tot wel 30 minuten of langer duren, geheel afhankelijk van de update. Als de update gereed is geeft de Phantom een aantal opeenvolgende zachte geluidjes en blijft deze geluidjes herhalen. Het zijn de zelfde geluidjes die je normaal hoort als de Phantom is opgestart en gereed is om te kunnen vliegen.

TIP! : Bekijk de video tutorial elders op deze pagina alvorens de update uit te voeren.
Wat zijn de verschillen tussen de vier verschillende modellen van de Phantom 3 series?
Het duurt heel lang voordat mijn Phantom warm genoeg is om op te stijgen!
Stacks Image 887
- NB De Phantom 3 , Standard, Advanced en Professional hebben alle 3 een IMU die via de gratis DJI GO App gekalibreerd moet worden!!
- > zie boven aan de pagina de link naar de diverse App stores om de App te downloaden

- > Deze kalibratie is noodzakelijk om een betrouwbare en veilige vlucht met de Phantom van uw keuze te realiseren.

- > op het moment dat de IMU wordt gekalibreerd via de app, dan wordt de bijbehorende informatie, dus ook de temperatuur van de IMU en opgeslagen in het geheugen van de Phantom...

- > Als het buiten warm is, bv 30 graden, dan wordt deze temperatuur als standaard opgeslagen.
- > Als het enige tijd later weer koeler is, bv 20 graden dan zal de Phantom de IMU toch weer op willen warmen naar die 30 graden...
- > De Phantom heeft dan dus meer tijd nodig om de
IMU te verwarmen omdat de start temperatuur lager ligt.

- TIP! deze lange wachttijd kan eenvoudig worden opgelost door de IMU opnieuw in de koelere omgeving van 20 graden te kalibreren...
- > Deze nieuwe, koelere temperatuur wordt dan als standaard in het geheugen van de Phantom opgeslagen waardoor de opwarmtijd vanaf nu aanmerkelijk korter moet zijn.
Prop Guards wisselen? Pas op! dat je de goede schroeven gebruikt.
Stacks Image 901
- NB De Phantom 3 , Standard, Advanced en Professional hebben alle 3 de mogelijkheid om de propellors te beschermen.
- > hierdoor wordt het vliegen met de Phantom een stukje veiliger en blijft schade aan het toestel en de omgeving enigszins beperkt.

- > Niet iedereen wil echter altijd met gemonteerde propguard's op de Phantom rond vliegen. Ook tijdens transport in koffer of tas is het soms noodzakelijk om de propguard's (tijdelijk) te verwijderen.

- TIP!! verwijder de schroeven van de propguard's en berg deze samen met de propguard's op! Gebruik nu de originele, kortere schroeven die je uit de motor arm van de Phantom hebt gehaald toen je de propguards monteerde!! Deze schroeven hebben exact de goede lengte om de behuizing veilig te kunnen sluiten.

- > Als je de (langere) bijgeleverde schroeven van de propguard's zou gebruiken bestaat de kans dat je de motor en / of de behuizing beschadigd!
Hoe lang vlieg je ongeveer met een volle accu?
Stacks Image 1674
Met een volle Accu vliegt de Phantom tussen de 15 en de 20 minuten, afhankelijk van de windkracht en of je rustig of juist heel stevig vliegt.


een extra accu voor je Phantom 3 bestel je hier
De batterij wil niet opladen !...
Stacks Image 1683
Dit kan verschillende oorzaken hebben:
1 - De batterij is te warm...laat de batterij afkoelen tot kamertemperatuur en probeer het opnieuw.

NB: De omgeving's temperatuur heeft zowel qua warmte als qua kou invloed op capaciteit van de accu. Bij temperaturen onder 10 graden Celsius kan de vliegduur van de Phantom afnemen.

2 - De batterij is nog niet leeg genoeg. Als de batterij nog 75 % van zijn lading bevat, dan kun je hem niet opladen. De batterij moet verder leeg zijn om opgeladen te kunnen worden.

3 - De batterij is versleten. De cellen raken tijdens gebruik langzaam uitgeput. Na enige tijd of een (groot) aantal vluchten zijn ze niet of nauwelijks meer op te laden. De batterij moet worden vervangen. ( soms is dit zichtbaar omdat de batterij dan bol gaat staan.) De individuele cellen zijn dan defect. Als u dit waarneemt dan raden wij ten zeerste af om nog met deze batterij te vliegen! De batterij kan worden ingeleverd bij een scheiding's station in uw gemeente.

4 - De batterij is (schijnbaar) defect en reageert bij voorbeeld helemaal niet meer op de aan/uitknop , neem contact op met onze technische dienst! 085 201 74 21

een extra accu voor je Phantom 3 bestel je hier
(Tweede) battery doet raar na Firmware update!...
Stacks Image 1678
De batterijen van de Phantom zijn intelligent en bevatten een microcomputer en software die met de Phantom communiceert onder andere de celstatus van de accu en de nog te vliegen minuten.

Om te zorgen dat deze communicatie goed verloopt en de juiste informatie tussen de batterij en de phantom wordt uitgewisseld wordt de batterij door de Phantom ook van de nieuwste firmware voorzien,
nadat de Phantom zelf een firmware update heeft gehad.

Deze batterij update kan 2 tot een tiental minuten duren, afhankelijk van de aard van de firmware update.
De ledjes in de batterij gaan dan knipperen totdat de firmware update voor de batterij gereed is.

De Phantom gaat tijdens de firmware update van de batterij ook weer piepen. Als de update gereed is veranderd het geluid van de piepjes en weet je dat de update geslaagd is!

een extra accu voor je Phantom 3 bestel je hier
Mag ik de batterijen van de Phantom in de handbagage mee nemen in het vliegtuig? En zo Ja, hoeveel?
Stacks Image 1720
- NB De batterijen van de Phantom mogen niet in het ruim van een vliegtuig worden vervoerd!!

De batterijen van de phantom mogen WEL als handbagage in het vliegtuig worden meegenomen in speciale lipo-veiligheid-zakjes die brandvertragend werken.

NB Deze zakjes kun je hier bestellen:
Lipo zakje groot
Lipo zakje klein

- TIP! controleer voor dat u gaat vliegen bij uw luchtvaartmaatschappij wat het maximale toegestane aantal en gewicht van de mee te nemen accu's is voor handbagage !

een extra accu voor je Phantom 3 bestel je hier
Stacks Image 1510
Alle modellen van de DJI Phantom 3 zijn direct te bestellen via onze website. Daar vindt u ook de bijbehorende accessoires.
Via
deze link komt u direct op de overzichts pagina:

"Droneland.tips" is een informatieve site van het bedrijf DroneLand. Via DroneLand.tips informeert DroneLand zijn klanten en geïnteresseerden door middel van video tutorial's over de diverse producten die wij leveren.. Deze tutorials zijn vrijblijvend en ondersteunend met als bedoeling de bediening van de producten te verduidelijken en waar nodig te vergemakkelijken.
DroneLand is het bedrijf waarbinnen we ons bezig houden met de ontwikkeling, bouw, reparatie en verkoop van (high-end) multirotor systemen voor zowel de (gevorderde) amateur als de professionele gebruiker.

Dutch Drone Group B.V. is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in de geboden informatie. Alvorens de in de Tutorial's geboden informatie feitelijk toe te passen dient de kijker de informatie te verifiëren teneinde mogelijke schade aan het betreffende product of gevolg dan wel letselschades te voorkomen.

DroneLand
adres per 02-05-2016 Annie M.G. Schmidtweg 134 -1321 NB - Almere telefoon: 085 201 74 21 - email: info@droneland.nl - www.droneland.nl

DroneLand.tips en DroneLand zijn onderdeel van de Dutch Drone Group B.V. Ingeschreven in het Handelsregister te Amersfoort onder nummer: 65677145